Dead Space Liberation

Dead Space: Liberation review

Behalve Isaac Clarke heeft ook John Carver een hele goede reden om op Tau Volantis een poging te doen voor eens en altijd met de Necromorphs af te rekenen. Dead Space: Liberation vertelt de oorsprong voor Carver’s haat jegens de ruimtezombies – en de Unitologisten.

John Carver

Volgens de traditie binnen het Dead Space-universum is ook deze comic een prequel, ditmaal op de derde game. John Carver, het tweede speelbare personage in de coöperatieve modus van Dead Space 3, is getuige van een aanval van Unitologisten op een Marker-afgraving, waar ook zijn vrouw werkt. Carver wordt vervolgens in een veel groter conflict getrokken als hij de strijd aangaat met de Unitologisten, maar tegelijkertijd moet zien te overleven te midden van door Necromorphs overgenomen locaties. Carver vormt in zijn strijd een team met Ellie Langford (die we kennen uit Dead Space 2 en Ignition) en EarthGov Captain Robert Norton.

Dead Space Liberation 1

Deze drie hoofdrolspelers hebben ook een grote rol in Dead Space 3 en daaruit blijkt eigenlijk al de intentie van Dead Space: Liberation. Dit stripboek moet deze personages meer achtergrond geven. Daarin slaagt Dead Space: Liberation redelijk en met name de motivaties van John Carver worden goed duidelijk, maar er is niet zoveel aandacht voor de motieven van Ellie en Robert. Bovendien is Dead Space: Liberation geen moment eng en dat is opmerkelijk, aangezien Dead Space en horror normaliter onlosmakelijk verbonden zijn. De strijd met de Necromorphs is in Liberation echter behoorlijk naar de achtergrond geschoven. De comic draait vooral om de personages en hun verhouding met de Unitologisten.

Rauw en volwassen

Dead Space: Liberation is net als voorganger Salvage getekend door Christopher Shy en dat is duidelijk te zien. Wederom is de tekenstijl lekker rauw en volwassen, maar is over het algemeen wel gedetailleerder. Daardoor, maar ook doordat er simpelweg minder personages zijn, is Liberation een stuk duidelijker dan Salvage. Helaas is Shy op de eerste pagina’s niet echt scheutig geweest met details waardoor de schaal van de gebeurtenissen in het begin van het verhaal maar moeilijk overkomen.

Tekst gaat verder onder advertentie

Dead Space: Liberation is veel meer gericht op de fans van de games dan de vorige comics. In Liberation wordt het personage John Carver goed geïntroduceerd en is er veel aandacht voor zijn verhouding met de Unitologisten. Horror is in deze comic echter ver te zoeken en de strijd met de Necromorphs speelt dan ook slechts een bijrol. Hieruit blijkt wederom dat Liberation heel erg verbonden is met Dead Space 3 en vooral bedoeld is voor wie die game heeft gespeeld of gaat spelen.

Dead Space: Liberation

3

3.0/5