Halo Cryptum

Halo: Cryptum review

We kennen ze al sinds 2001, en toch ook niet. We vechten in hun gebouwen, ons bestaan is onzeker door hun wapens en bovendien zijn we in oorlog vanwege hun vermeende ideeën. Toch hebben we ons leven aan hen te danken. De Forerunners. Zoveel weten we van ze, en toch zo weinig. Maar daar komt verandering in met de door Greg Bear geschreven Forerunner Saga, die begint met het boek Halo: Cryptum.

Cryptum speelt zich honderdduizend jaar voor alle gebeurtenissen uit de andere games en boeken af, als de beschaving van de Forerunners op een hoogtepunt is. Vergeet Master Chief, Sgt. Johnson, en Kurt Ambrose, we maken nu kennis met Bornstellar Makes Eternal Lasting, een jonge Forerunner. Een rebelse Forerunner, die eigenlijk helemaal geen zin heeft in de dagelijkse beslommeringen maar wel gefascineerd is door relikwieën van de Precursors, een lang vervlogen beschaving die ooit misschien nog wel machtiger was dan de Forerunners nu. Hij wordt daarom naar Mars gestuurd om daar maar volwassen te worden, maar die andere planeet in ons zonnestelsel is veel interessanter. Erde-Tyrene, of Aarde zoals we deze planeet tegenwoordig noemen, heeft een grote aantrekkingskracht op de jonge Forerunner.

Voorbij de sterren

Als hij met de mensen Chakas en Morning Riser op een oud Cryptum, een soort religieuze graftombe, van een legendarische Forerunner stuit, belandt zijn leven in een stroomversnelling die zelfs voor deze kleine avonturier iets te snel gaat. Het nut en ontstaan van de Halo’s, Shieldworlds en zelfs de oorsprong van The Flood, kortom alle vragen van de gemiddelde Halo-fan, komen aan bod op Bornstellar’s epische reis dwars door de Melkweg.

Halo: Cryptum is door de setting en het verhaal ongelooflijk boeiend en interessant voor een Halo-fan. Jarenlang werden we in de games geconfronteerd met de Forerunners, maar wie zij precies waren en hoe hun leven was, werd nooit echt duidelijk. Met Cryptum komt daar definitief verandering in. Het boek is volledig geschreven vanuit Bornstellars perspectief, waardoor je je soms echt even een Forerunner waant. Je maakt kennis met hun fascinerende technologie, hun ongelooflijke architectuur en hun adembenemende cultuur.

Honderdduizend jaar Halo-geschiedenis

Tussen neus en lippen door wordt ook nog eens een paar honderdduizend jaar aan geschiedenis over de mensheid, de San ‘Shyuum (Prophets) en The Flood uit de doeken gedaan. Maar doordat Cryptum tegelijkertijd zo weinig direct te maken heeft met de games, is dit boek eigenlijk geschikt voor elke fan van science-fiction. Er wordt vanzelf wel duidelijk wat de ringwereld Halo is, maar de exacte politieke verhoudingen binnen de Covenant, om iets te noemen, doen er eventjes niet toe.

“de exacte politieke verhoudingen binnen de Covenant doen er eventjes niet toe. “

Tegelijkertijd is Cryptum even wennen voor de Halo-fan. Er wordt namelijk behoorlijk gebroken met de stijl uit alle andere Halo-media. Niet alleen moeten we het even zonder onze favoriete Spartans doen, tevens is de opbouw van Cryptum heel anders. Waar de meeste boeken bol staan van de actievolle schermutselingen waarin de granaten en plasmakogels je om de oren vliegen, is Cryptum verrassend rustig, traag en soms zelfs wat saai. Het is duidelijk dat Greg Bear een ervaren science-fiction auteur is, terwijl het er bij vooral Eric Nylund vanaf spat dat hij een Halo-fan is die de ervaring van de games op papier tot leven wil brengen.

Maar Cryptum draait ook niet alleen om oorlog. Cryptum draait om de ooit vreedzame, zeer geavanceerde Forerunners en dat komt perfect tot uiting. En wees gerust, er zitten alsnog allerlei actievolle momenten in en als beschreven wordt hoe de thuisplaneet van de Forerunners er uit ziet, is dat al een waar spektakel op zich. Cryptum is domweg fascinerend is en echt het type boek is dat je het liefst in één ruk uitleest. Als Cryptum representatief is voor de rest van de Forerunner Saga, die in totaal drie boeken moet beslaan, hebben Halo-fans en science-fiction fans in het algemeen de komende tijd genoeg reden om met hun neus in een boek te zitten.

Voor Halo: Cryptum zijn genoeg steekwoorden te bedenken. Fascinerend, overweldigend, fantastisch, boeiend, onthullend… feit is dat Halo: Cryptum eindelijk de Halo-fans geeft waar we al jaren op zitten te wachten: informatie over The Forerunners, de oorsprong van de Halo ringwerelden en The Flood. Je krijgt echter nog veel meer dan waar je voor vraagt en doet je ouderwets verlangen naar de volgende delen. Na Master Chief, Sgt. Johnson en Kurt-051 is het Halo-universum nog een groot icoon rijker: Bornstellar Makes Eternal Lasting.

Halo: Cryptum is onderdeel van de Halo Tijdlijn.

Halo: Cryptum

4.5