Halo Headhunters

Halo: Headhunters review

Spartans voeren altijd al gevaarlijke missies uit, maar de zogenoemde Headhunters doen er nog een schepje bovenop. Headhunters zijn speciaal geselecteerde SPARTAN-III’s die in groepjes van twee diep achter de vijandige linies infiltreren voor belangrijke missies. Zo ook Jonah en Roland, die in Halo: Headhunters naar een door de Covenant bezette maan afreizen.

Oorspronkelijk was Headhunters een kort verhaal dat werd gepubliceerd in Halo: Evolutions en het was aan MoreFrames om dit verhaal als digitale comic tot leven te wekken. Daarin is MoreFrames goed geslaagd. Stilstaande tekeningen vormen de basis, maar bevatten tegelijkertijd bewegende elementen waardoor de comic echt tot leven komt. Sterker nog, Headhunters is zo bewegend en levendig, het is haast gewoon een animatiefilm. De realistische stijl die bij Headhunters gehanteerd wordt, is zeer geslaagd en is trouw aan de games. Door ook hier en daar een first-person scène te gebruiken met herkenbare HUD in beeld, bedient MoreFrames de fans helemaal op hun wenken.

Geen sterk verhaal

Qua verhaal is Halo: Headhunters iets minder geslaagd. Het is ergens onlogisch dat er überhaupt Headhunters bestaan; de SPARTAN-III’s werden getraind voor praktisch zelfmoordmissies in grote getale. De game Halo: Reach leerde ons dat specifieke Spartans al hieruit werden gepikt voor belangrijke missies. Headhunters gaan hierin net iets te ver. Tevens worden er een nieuw soort Elites geïntroduceerd. Headhunters wil teveel bijdragen aan het universum in een te korte tijd, waardoor de comic per saldo zichzelf van het universum juist vervreemd.

Halo Headhunters 1

De dialogen van Headhunters verdienen wel nog een specifieke vermelding. De twee Spartans die de hoofdrol stelen zijn typische ruwe bolsters die niet vies zijn van een sterke one-liner. Zo is er een mooie discussie tussen de Spartans en een Elite hoe eervol het nou eigenlijk is om met active camouflage oorlog te voeren. Je kunt dus zeker lachen om Headhunters, maar echt sterk is het verhaal niet.

Tekst gaat verder onder advertentie

Halo: Headhunters is niet geniaal, maar wel leuk. De grafische stijl is goed en de digitale comic staat bol van de sterke one-liners die regelmatig een glimlach op je gezicht zullen toveren. Jammer genoeg probeert Headhunters net teveel nieuwe elementen te introduceren in een te korte tijd, waardoor het verhaal een beetje afwijkt van de rest van het universum.

Halo: Headhunters is onderdeel van de Halo Tijdlijn.

Halo: Headhunters

3