Ratchet Clank Comic

Ratchet & Clank (Comic) review

Ratchet & Clank gaan al heel wat jaartjes mee in de game-industrie en zijn onder PlayStation-gamers twee geliefde personages. De avonturen van het duo brengt ze naar alle uiteinde van het universum, waar ze met verschillende excentrieke wapens en een flinke dosis humor korte metten maken met allerlei vijandelijk gespuis. Maar wat staat het universum te wachten als Ratchet & Clank hun heldenjaren achter zich hebben gelaten en er plotseling overal planeten verdwijnen?

Ratchet & Clank speelt zich af na de laatst verschenen PlayStation 3-titel, A Crack in Time, en laat ons kennis maken met een Ratchet & Clank die besloten hebben met pensioen te gaan. Zoals we bij Ratchet & Clank, na al die games, gewend zijn, weten we dat ze op een of andere manier toch weer betrokken zullen raken bij een bijzondere gebeurtenis en voor we het weten is dit in de comic ook het geval. Er zijn namelijk planeten die zomaar uit het universum verdwijnen en Qwark, ondertussen uitgeroepen tot president, vraagt het heldhaftige duo om hulp. Ratchet ziet het echter totaal niet zitten; hij is het redden van het universum ondertussen een beetje zat. Veel komt er dan ook in eerste instantie niet van eventuele hulp terecht, tot het duo tóch weer in aanraking komt met de slechterik en er opnieuw niets anders opzit dan het redden van het universum. Misschien een iets te duidelijke Ratchet & Clank-opbouw, maar wel leuk.

De comic brengt ons een verhaal dat volledig op zichzelf staat en hoeft dus niet alleen voor de Ratchet & Clank-fans interessant te zijn. Het is echter wel zo dat er aardig wat verwijzingen naar de games inzitten en een aantal oude bekende zullen ook hun gezicht laten zien, waardoor de comic toch vooral de fans, die elke game van binnen en buiten kennen, zal aanspreken. Vooral de dialogen zullen fans doen fantaseren, want ze lezen precies zoals de teksten in de games worden gesproken; vooral bij Qwark is dit verrassend goed merkbaar door de nadruk die op bepaalde woorden wordt gelegd. De comic is bovendien op momenten erg grappig; de typische Ratchet & Clank-humor is goed vertegenwoordigd.

Ratchet Clank Comic 1Ook de tekenstijl maakt op een hele sterke manier duidelijk dat we met de Ratchet & Clank-reeks te maken hebben, met zeer kleurrijke en gedetailleerde tekeningen die in veel opzichten doen denken aan de games. Bij het lezen van de comic heb je echt het idee dat er heel veel tijd is gestoken aan het creëren van de perfecte Ratchet & Clank-sfeer, iets wat de fans zeker zullen waarderen. Bij het lezen van de comic waan je je dan ook volledig in het universum van het welbekende duo, waardoor je het verhaal ervaart als een waardige toevoeging aan het universum.

Ratchet & Clank is een enorm goed geslaagde comic geworden. Zowel de dialogen als de stijl van de comic weten je volledig het Ratchet & Clank-universum in te zuigen; de tekenstijl weet de comic goed te verbinden met de games, terwijl de dialogen al die typische Ratchet & Clank-humor bevatten. Het enige wat enigszins tegenvalt is dat de comic qua opbouw niet echt verrassend is. Net zoals in de vele games komen de helden eerder door toeval dan door daadwerkelijke vechtlust in het conflict terecht. Dat zal de vreugde bij het lezen echter niet verstoren; het haalt alleen wel de verrassing er een beetje af.

Ratchet & Clank (comic)

4.5

4.5/5