Ghost Recon Alpha

Tom Clancy’s Ghost Recon: Alpha review

Vier gespecialiseerde soldaten, diep in vijandig gebied. Hun doelwitten? Twee extreem gevaarlijke wapenhandelaren die nucleaire wapens in hun bezit hebben. De uitrusting? Geavanceerde aanvalsgeweren, accurate snipergeweren en hi-tech snufjes als drones en onzichtbaarheidsmantels. Jep, dit zijn duidelijk de Ghosts uit Ghost Recon: Future Soldier. Maar dit keer spelen we niet, we kijken – naar Ghost Recon: Alpha.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Alpha markeert het filmdebuut van de serie, hoewel je niet meteen naar de bioscoop hoeft te rennen om Alpha te zien. Het betreft een korte live-action film van nog geen half uur. Hierin wordt een missie van de Ghosts uit de doeken gedaan en wordt de game Future Soldier uit 2012 ingeleid.

Oog voor detail

De film begint wat traag, maar vanaf het eerste schot zit je op het puntje van je stoel. Ghost Recon: Alpha bevat genoeg actie en belangrijker, veel elementen die herkenbaar zijn uit de game. Van het besturen van drones, tot het kenmerkende HUDje voor het linkeroog van de Ghosts. Het feit dat ook personages uit Future Soldier terugkeren in Alpha, maakt het plaatje helemaal af. Het is dus niet zomaar een militaire film zoals er zoveel zijn, het is door het oog voor detail echt een Ghost Recon-film.

Ghost Recon Alpha 1

Opvallend is ook de kwaliteit van de film. De futuristische snufjes, zoals de HUD’s in de helmen van de Ghosts en de onzichtbaarheidsmantel, zijn met zorg verwezenlijkt en op geen enkel punt voelt Ghost Recon: Alpha daardoor goedkoop aan. Het is duidelijk dat Ubisoft echt tijd en moeite in Alpha heeft gestoken. Het smaakt daardoor echt naar meer en een avondvullende film met de Ghosts in de hoofdrol, lijkt door Alpha weer een stapje dichterbij.

Toch zou het teveel eer zijn om deze film als een verbreding of verdieping van het universum te benoemen, voor zover er überhaupt sprake is van een universum. De link met Future Soldier is maar mager en het is nou niet echt dat er een gat in het verhaal van die game wordt opgevuld. Op dit punt was misschien wat meer te behalen, maar dat neemt niet weg dat Alpha gewoon goed vermaak is.

Laten we niet té hard van stapel lopen, Ghost Recon: Alpha is geen essentieel puzzelstukje in een verhaaltechnisch meesterwerk. Het plot is eenvoudig en staat redelijk los van de game. Toch weet Alpha de volle 23 minuten te vermaken met behoorlijk wat actie en een authentieke Ghost Recon-sfeer, vol met technische snufjes. Dit smaakt absoluut naar meer!

Ghost Recon: Alpha is gratis te zien op YouTube!

Ghost Recon: Alpha

3