Assassins Creed 1 Desmond

Assassin’s Creed 1 – Desmond review

Jij dacht natuurlijk dat Desmond op die gekke tafel bij Abstergo alleen de herinneringen van Altaïr beleefde, maar wat de game niet vermelde is dat hij en passent ook even een blik in het leven van de romein Aquilus wierp. Aquilus gaf de voorgangers van de Tempeliers in de derde eeuw na Christus al een goede reden af en toe over hun schouder te kijken. Zijn verhaal wordt uit de doeken gedaan in een driedelige comic, die begonnen wordt met Assassin’s Creed 1 – Desmond.

De strijd tussen de Templars en Assassins gaat namelijk al veel verder terug dan de periode van de Derde Kruistocht. Dat werd al meerdere keren in de games gesuggereerd, maar zelden aangetoond. Aquilus heeft de opdracht enkele hoge piefen om te leggen, maar tijdens een bepaalde opdracht gaat het behoorlijk fout voor Desmonds voorouder. De hoge heren van Abstergo hebben echter meer interesse in het leven van Altaïr en het precieze verhaal rondom Aquilus blijft daardoor onduidelijk. De perfecte teaser dus voor de rest van de serie, zou je misschien denken.
Assassins Creed 1 Desmond 1De opzet heeft inderdaad positieve gevolgen voor de spanning van Assassin’s Creed 1 – Desmond. Met slechts enkele pagina’s wordt de ervaren, gewiekste Assassin Aquilus neergezet en direct is duidelijk dat hij op het punt staat verzeild te raken in een dieper complot, hoewel het verhaal meer de persoonlijke kant op lijkt te gaan in plaats van de we-moeten-de-wereld-redden-alles-gaat-kapot-kant. Dat de comic zich vervolgens heel erg richt op de gebeurtenissen binnen Abstergo is helemaal niet erg, de comic beantwoordt namelijk ook nog enkele interessante vragen waar je na de eerste game mee bleef zitten. Zo wordt verteld hoe Desmond door Abstergo werd ontvoerd en wat Lucy precies allemaal deed terwijl Desmond in de Animus lag.

Continuïteitsfoutjes

Helaas wordt het verhaal van Assassin’s Creed 1 – Desmond grotendeels ontsierd door een handvol forse continuïteitsfouten. Auteur Eric Corbeyran verraadt in het voorwoord dat Assassin’s Creed nieuw voor hem was toen hij aan de comic begon en dat heeft helaas zijn weerslag op de kwaliteit van het verhaal. Dit eerste deel is naar eigen inzicht door dat van de game gevlochten, met alle gevolgen van dien. Zo zou Subject 16, Desmond’s voorganger, nog leven volgens de comic en worden er volledig nieuwe bondgenoten van Desmond geïntroduceerd, terwijl enkele echte vrienden van Desmond uit de games geen rol spelen. Dit doet behoorlijk wat afbreuk aan deze eerste comic en de mystiek die rondom Aquilus hangt, kan dit op geen enkele manier compenseren.

Assassins Creed 1 Desmond 2Behalve dat het verhaal maar matigjes in elkaar steekt, doet ook de vertaling afbreuk aan de comic. Assassin’s Creed 1: -Desmond (en diens vervolgen) werd oorspronkelijk in het Frans geschreven en vanuit daar door Belgen vertaald naar het Nederlands. Dat is een route met net even teveel talen en culturen. Hierdoor is het taalgebruik, voor Nederlanders althans, soms wat vreemd en stijf of lopen bepaalde zinnen niet lekker. Jammer genoeg is er van deze serie geen Engelse versie die mogelijk beter vertaald is voorhanden. We moeten het er dus maar mee doen.

Gelukkig weet illustrator Djillali Defali met zijn tekeningen wel de juiste snaar te raken. Aquilus mag dan 900 jaar voor Altaïr leven, ook zijn outfit is direct herkenbaar als een Assassins-outfit en toch is het typisch Romeins. Leuk detail is dat hij geen Hidden Blade heeft, de Assassins bedachten tenslotte pas tijdens de Derde Kruistocht dat het wel een goed idee was om een mesje in het manchet te verstoppen. Door Lucy’s ringvinger weg te laten wordt tevens voor nieuwkomers subtiel duidelijk gemaakt dat de blondine een Assassin is, hoewel ze in de game haar vinger natuurlijk slechts omboog (weer zo’n continuïteitsfoutje). De artstijl verdient in ieder geval een voldoende.

Deze comic mogen we als een valse start van Aquilus’ verhaal beschouwen. Het verhaal is aardig maar gaat nog niet heel diep, het is immers pas het eerste deel , maar de comic wordt volledig ontsierd door grove continuïteitsfouten en een matige vertaling. De aansluiting met de andere delen moet bepalen of deze comic het aanschaffen waard is, voor deze comic an sich hoef je het in ieder geval niet te doen.

Assassin’s Creed 1 – Desmond is onderdeel van de Assassin’s Creed Tijdlijn.

Assassin's Creed 1 - Desmond

2