Pikmin Short Movies

Pikmin Short Movies review

Er zijn maar weinig mensen die de naam Shigeru Miyamoto niet al eens hebben zien schitteren bovenaan de aftiteling van games als Zelda, Mario en Donkey Kong. Tegenwoordig trekt de legendarische gameregisseur zich meer terug naar de achtergrond om ruimte te geven aan nieuw talent, wat hem voldoende tijd gaf om een ander project af te ronden: de Pikmin Short Movies. Deze filmpjes zijn het bewijs dat Miyamoto niet alleen games kan regisseren.

De Pikmin Short Movies beslaan in totaal drie onafhankelijke, volledig in 3D geanimeerde filmpjes. De compilatie wordt ingeluid met het twee minuten durende ‘The Night Juicer’, waarin drie Pikmin een kelder binnenlopen en daar een moordlustige Olimar aantreffen, met alle gevolgen van dien. De short eindigt met een komische punchline, maar bevat daardoor ook weinig diepgang.

Pikmin Short Movies 1

Dagelijkse leven van de Pikmin

Gelukkig zijn de volgende twee shorts een stuk langer en daardoor ook interessanter. ‘Treasure in a Bottle’ is de volgende animatie en vertelt het verhaal van een Rode Pikmin die een fonkelende knikker uit een flesje probeert te wurmen. Uiteraard gaat dit niet van harte en werkt hij zichzelf compleet in de nesten, waardoor zijn kleurrijke vriendjes hem te hulp moeten schieten. Deze short, alsook de derde en laatste short ‘Occupational Hazards’, zijn heerlijke vignetten die ons een kijkje in het dagelijkse leven van de Pikmin bieden. De kleine Pikmin krijgen door hun boevenstreken, klungelige gedrag en onschuldig karakter echt een eigen persoonlijkheid en stelen daarmee niet alleen de show, maar ook ons hart. Het twaalf minuten durende Occupational Hazards is daarbij het absolute hoogtepunt van de serie aangezien die ook qua verhaalvertelling op het einde prachtig samenkomt en het verhaal met wat actie, drama en spanning flink opschudt.

Niet alleen op gebied van inhoud zijn de Pikmin Shorts een genot om te zien, ook de animaties zelf zijn van hoog niveau. Het is werkelijk alsof de Pikmin rechtstreeks uit de games in de films zijn gestapt en tussendoor nog een likje Pixar-magie hebben gekregen. Vooral op de Wii U zijn de shorts oogstrelend dankzij de HD-beelden. Door de kleinere schermen en compressie moet de 3DS-versie daarentegen veel detail inleveren en zijn er soms lelijke karteltjes te zien aan de Pikmin. Ter compensatie kun je de shorts dan wel in 3D bekijken, maar het effect voegt te weinig toe om deze versie boven die van de Wii U aan te raden. Het zou Nintendo daarom hebben gesierd om beide versies voor één prijs aan te bieden, maar helaas kosten ze toch per stuk een flinke €5.

Hoewel The Night Juicer vermakelijk is en prima dient als appetizer voor de rest van de shorts, is het duidelijk de zwakste schakel in deze compilatie. Gelukkig bieden zowel Treasure in a Bottle als Occupational Hazards meer dan genoeg vermaak om je niet afgezet te voelen door de relatief hoge prijs die aan deze bundel hangt. De 3DS-versie kampt helaas met technische onvolkomenheden, waardoor de Wii U versie dankzij de prachtige HD-beelden absoluut de aanbevolen versie is. Wij zouden een volledige film in de stijl van deze shorts met open armen verwelkomen en dat is toch een behoorlijk compliment.

Pikmin Short Movies

4

4.0/5