Uncharted Comic

Uncharted (Comic) review

Nathan Drake, een knappe vrouw, gewetenloze criminelen en een mythische schat op de Noordpool; de perfecte ingrediënten voor een nieuw Uncharted-verhaal. In de comic Uncharted treedt Nathan Drake in de voetsporen van ontdekkingsreiziger Richard E. Byrd, zoals altijd opzoek naar schatten en legendes.

De comic Uncharted is duidelijk geschreven volgens de inmiddels bekende Uncharted-blauwdruk, die in zowel de games als het eerder verschenen boek Uncharted: The Fourth Labyrinth al erg zichtbaar was. Schatzoeker Nathan Drake vindt een notitieboekje vol aantekeningen over een legendarische beschaving en bijbehorende schatten en gaat zonder aarzelen samen met kameraad-schatzoeker Victor “Sully” Sullivan op pad. De twee worden onderweg vergezeld van een aantrekkelijke vrouw (Chloe Frazer, die we ook uit de games kennen) en natuurlijk zijn er ook de nodige criminelen bij de zoektocht betrokken. De Uncharted-kenner wacht tot het flink fout gaat en zal ook op dat vlak niet teleurgesteld worden.

Vertrouwde cast

Met Drake, Sully en Chloe heeft de comic een vertrouwde, kleurrijke cast en de personages voelen authentiek aan. Drake vraagt zich net als in de games vaak hardop af waarom hij toch altijd weer in dit soort sores belandt, Sully is de wijze, oude sidekick en Chloe is al even mooi als onbetrouwbaar, precies zoals we haar kennen uit de games.

Uncharted Comic 1

De comic Uncharted voldoet door dit typische verhaal en de vertrouwde cast aan de verwachtingen van Uncharted-fans, maar tegelijkertijd is dit een minpunt. Het verhaal van de comic is wel érg voorspelbaar. Het wijkt nergens af van het reeds platgestampte pad en doet niets geks. Wel leuk is dat de comic iets meer achtergrondinformatie biedt. De comic speelt zich namelijk af vóór Uncharted 2: Among Thieves en legt bijvoorbeeld uit hoe Drake en Chloe Frazer elkaar kennen. Wel misten we de typische droge dialogen tussen Drake en Sully. De grappen zijn er wel, maar raken net niet de juiste snaar. We misten een verwijzing naar een Thais bordeel waar Sully ooit “zaken” deed, of iets van die strekking. De comic is zo net te serieus.

Wat ook minder trouw is aan de games, is de tekenstijl. Er is weliswaar gekozen voor een realistische stijl met kleuren die trouw zijn aan de games en ook de outfits, zoals Drake’s karakteristieke shirt en Sully’s wijde overhemd, kloppen. Toch zijn de gezichten soms wat vreemd en onwennig. Tevens zijn de mannelijke personages overdreven gespierd, terwijl bij de vrouwen de nadruk op hun rondingen ligt. Wel leuk zijn de speelse kaders, die van tijd tot tijd doen denken aan foto’s uit plakboeken.

De comic Uncharted is leuk materiaal voor de fans, maar niet perfect. Het verhaal voldoet aan de verwachtingen, maar is daardoor tegelijkertijd wel érg voorspelbaar. De personages worden echter net niet perfect neergezet. Bovendien is de tekenstijl minder geslaagd. Uncharted is uiteindelijk geen miskoop, maar je kunt ook zonder.

Uncharted (comic)

3

3.0/5