Assassins Creed Lineage

Assassin’s Creed: Lineage review

Rennen over daken, opgaan in het publiek en slachtoffers bespringen met een Hidden Blade. Voor Ezio, de hoofdpersoon uit Assassin’s Creed II, Brotherhood en Revelations, is het gesneden koek. Maar voordat hij de daken van Firenze onveilig maakte, was het zijn vader, Giovanni Auditore da Firenze, die de Templars een reden gaf altijd over hun schouder te kijken. Zijn verhaal zien we in Assassin’s Creed: Lineage, de eerste Assassin’s Creed-film.

In Assassin’s Creed II wordt Ezio Auditore da Firenze op een behoorlijk akelige manier geconfronteerd met het bestaan van de Templars; zijn gehele familie wordt voor zijn ogen door de Templars opgehangen. Waarom de Templars het precies op de familie Auditore gemunt hadden, wordt nader verklaard in de korte film Assassin’s Creed: Lineage, die ongeveer een half uur duurt. Ezio’s vader, Giovanni, is een samenzwering op het spoor en als goed Assassin duikt hij natuurlijk steeds dieper het konijnenhol in, met alle gevolgen van dien.

Authentiek

De film, met de echte acteurs, weet de juiste snaar te raken door authentieke kostuums en omgevingen. Net zoals in bijvoorbeeld de film 300 zijn de omgevingen, in tegenstelling tot de acteurs, grotendeels met de computer ontwikkeld. Daardoor lijken de gebouwen van het Italiaanse Florance zo uit de game te komen en zou je het liefst het eerste de beste gebouw beklimmen. Bovendien zijn alle prominente personages vertolkt door dezelfde acteurs die hen in de games spelen, waardoor bijvoorbeeld Rodrigo Borgia en Uberto Alberti in één oogopslag te herkennen zijn.

Assassins Creed Lineage 1
Het verhaal verraadt echter dat Lineage toch vooral een pilot is om te testen of het Assassin’s Creed-universum geschikt is voor het witte doek. Omdat het een proloog is dat direct aansluit op het intro van Assassin’s Creed II, weet je al hoe het afloopt en helaas blijven verrassingen achterwege. Bovendien werd de toedracht van de ophanging van Ezio’s familie al in de game onthuld. Kortom; het verhaal van Lineage is weinig onthullend, maar het is wel tof om Assassin’s Creed in het ‘echt’ te zien, met echte acteurs.

Lineage ademt Assassin’s Creed. Met de perfect nagemaakte kostuums (met natuurlijk een echte, functionele Hidden Blade), herkenbare personages en sfeervolle omgevingen waar je het liefst zelf doorheen rent, wordt de juiste snaar geraakt. Het magere, weinig onthullende verhaal verraadt echter dat Lineage een beetje een pilot is. Wat ons betreft is die pilot echter meer dan geslaagd, dus kom maar op met die avondvullende film!

Assassin’s Creed: Lineage is onderdeel van de Assassin’s Creed Tijdlijn.

Assassin's Creed: Lineage

4