Halo Initiation

Halo: Initiation review

Halo: Initiation markeert het begin van een nieuw tijdperk. Als eerste comic uit de ‘nieuwe’ Halo-saga, onder toezicht van 343 Industries, introduceert het stripboek Spartan IV Sarah Palmer. Op de cover prijkt dan ook de belofte “The exciting lead-in to Halo: Spartan Assault!”. Een twijfelachtige belofte, aangezien Spartan Assault qua verhaal niet bijster veel voorstelt. Misschien was voor Initiation wel een grotere rol weggelegd.

Sarah Palmer wordt op zich prima geïntroduceerd als bikkelharde ODST die gerekruteerd wordt voor het nieuwe Spartan IV-programma. Naar voorbeeld van The Fall of Reach zijn we getuige van haar augmentaties, trainingen en eerste ervaring met het karakteristieke MJOLNIR-pantser, dat dankzij de geslaagde tekenstijl ook in één oogopslag te herkennen is. Zo doet Halo: Initiation wat in Spartan Assault en Halo 4 werd vergeten: Sarah Palmer aan ons voorstellen.

Sarah Palmer

Sarah Palmer is echter (nog) niet echt een héél significant personage binnen Halo. Prikkelender vinden we daarom dat Halo: Initiation tussen neus en lippen door veel meer vertelt over het Spartan IV-programma en de UNSC Infinity. In Halo 4 was immers wel duidelijk dat Spartan IV’s een hele andere rol hebben dan de Spartan II’s, zoals Master Chief. Ook Captain Del Rio’s onkunde om een schip te leiden komt goed naar voren en als kers op de taart passeren nog een aantal oude bekenden uit diverse boeken en games de revue, sommigen zelfs wel erg onverwachts.

Halo Initiation 1

Het is daarom eigenlijk jammer dan Halo: Initiation maar 72 pagina’s telt. Initiation is duidelijk bedoeld om alleen Sarah Palmer voor te stellen, en daarin slaagt de comic ook. Maar daardoor wordt er veel te weinig aandacht besteed aan andere personages. Iedereen buiten Palmer om komt maar als een ODST zo onverwachts uit de lucht vallen, terwijl we eigenlijk wel wat meer over hen hadden willen lezen. Initiation doet daardoor niet Palmer, maar wel dit hoofdstuk uit de Halo-saga als geheel tekort. Laten we hopen dat het hierop volgende Halo: Escalation of de televisieserie Halo: Nightfall meer invulling geeft aan het Spartan IV-project.

Halo: Initiation maakt de belofte op de omslag helemaal waar en levert goed werk bij het introduceren van Sarah Palmer, maar er had meer in dit hoofdstuk uit de Halo-saga gezeten. Doordat de comic zich vooral focust op Palmer is er veel te weinig aandacht voor de rest van het Spartan IV-programma en de betrokken personages. Juist omdat dit oude bekenden zijn, willen we meer over hun betrokkenheid bij het Spartan IV-programma weten, maar dat levert Initiation niet. Deze comic is enkel de introductie tot Halo: Spartan Assault. Niets minder, maar helaas ook niets meer.

Halo: Initiation is onderdeel van de Halo Tijdlijn.

Halo: Initiation

3