Halo Silentium

Halo: Silentium review

Met Halo: Silentium komt The Forerunner Saga eindelijk tot een einde. Deze boekenserie gaf ons al zoveel antwoorden op prangende vragen rondom de Forerunners en het is aan Silentium om de laatste gaten in te vullen. In de nadagen van deze millennia-oude beschaving heerst er chaos in het gehele universum. De Flood bonkt op de deur van de wanhopige Forerunners, wat leidt tot de vernietigende wanhoopsdaad die we allemaal al sinds de eerste Halo-game kennen.

Maar laten we niet te veel stilstaan bij de definitieve ondergang van de Forerunners, want daar staat Halo: Silentium ook maar relatief kort bij stil. Er wordt namelijk zoveel meer verteld. Over de (nog oudere) geschiedenis van de Forerunners en nog daarvoor de Precursors. Over wat de mensheid in die tijd voorstelde. Over het ontstaan van de Flood en de Prometheans. Over de politieke strubbelingen tussen de verschillende rassen, met als hoofdrolspelers de Master Builder, de Librarian en natuurlijk de Didact. Zodoende is Halo: Silentium ook gelijk de perfecte opmaat tot Halo 4 en essentieel als je de motieven van de Didact, maar ook de verwijzingen van de Librarian wilt snappen.

Librarian

Waarom hebben de Forerunners zichzelf nooit van de ondergang gered?

Al deze informatie en al deze gebeurtenissen zijn vernuftig door elkaar gevlochten door auteur Greg Bear, doordat Halo: Silentium vanuit verschillende perspectieven wordt verteld. Terwijl de Librarian meer ontdekt over de oorsprong van de Flood, kijken we over de schouder van Bornstellar mee om meer te weten te komen over de politieke verhoudingen onder de oude Forerunners. Hierdoor barst Silentium niet alleen uit elkaar van de informatie en belangrijke gebeurtenissen, het boek leest ook nog eens ontzettend vlot weg.

Op een Game of Thrones-achtige manier staan de verhalen van alle personages los van elkaar, hoewel ze elkaar zo nu en dan kortstondig raken of aanvullen. En altijd net als je wilt weten wat er met een bepaald personage gaat gebeuren, verschuift de focus naar een ander. Silentium weet daardoor een juiste spanning op te bouwen; samen met de personages ontrafel en ontdek je iets en naarmate het verhaal vordert, wordt het grotere plaatje voor jou als lezer steeds duidelijker. Ondanks dat het lot van de Forerunners al sinds de eerste Halo-game is bezegeld, is Halo: Silentium geen moment voorspelbaar, laat staan saai.

Vragen (on)beantwoord

Toch had Silentium beter gekund. Het boek sluit in veel opzichten echt naadloos aan op de games en heeft verwijzingen naar gebeurtenissen in Halo: Combat Evolved, Halo 3 en Halo 4, maar op één vraag weet Silentium geen antwoord te geven: waarom hebben de Forerunners zichzelf nooit van de ondergang gered? Zij hebben het immers mogelijk gemaakt dat de mensheid en andere talloze andere beschavingen (die later onder andere de Covenant zullen vormen) ook na het afvuren van de Halo Array konden voortbestaan. Silentium zit verhaalsgewijs echter zo goed in elkaar, dat het bijna is alsof ze dat laatste, ontbrekende puzzelstukje bewaren voor later. Wellicht voor een volgend boek?

De wereld die Greg Bear in dit derde boek creëert is ook niet helemaal vlekkeloos. Het ene moment schechtst hij een beeld dat zo op en top science fiction is, dat het concept nauwelijks te bevatten valt. Meestal weet Bear zijn creatie dan tóch levendig genoeg te brengen, maar soms schiet hij tekort. Op andere momenten zijn de moderne mensheid en onze technologieën net iets te nadrukkelijk een inspiratiebron en komt er juist erg weinig fantasie aan te pas. Het zijn dit soort kleine dingen die storen tijdens het lezen, maar niets dat ons er echt van weerhield zo snel mogelijk de laatste pagina te bereiken.

Halo: Silentium is een waardig slotstuk van een bijzondere trilogie. Het boek geeft een bijzondere kijk in de wereld van de Forerunners. In het bijzonder in hun geschiedenis, hun oorlog met de Flood en hun ondergang, een lot dat al sinds de eerste Halo-game is bezegeld. Jammer genoeg weet Halo: Silentium niet ál onze vragen over de Forerunners te beantwoorden, maar wel het overgrote merendeel. Daarmee verwerft Silentium – samen met de rest van deze trilogie – een haast fundamentele rol in het Halo-universum.

Halo: Silentium is onderdeel van de Halo Tijdlijn.

Halo: Silentium

4