Mass Effect Invasion

Mass Effect: Invasion review

Dat Cerberus sinds zijn bestaan een lijntje teveel heeft gesnoven is iets dat Shepard in de Mass Effect-games al snel ontdekte. In Mass Effect: Invasion moet ook Aria T’Loak, officieus piratenkoningin van het gehucht Omega, het ontgelden. De mensenrechtenorganisatie heeft namelijk besloten dat Omega onderdeel moet worden van het Cerberus-netwerk. Waarom? Omdat het zo lekker dicht bij de Omega 4 Relay ligt natuurlijk!

De snel op de Asari-tenen getrapte vorstin pikt dit natuurlijk niet en probeert er dan ook alles aan te doen om Cerberus eigenhandig van Omega af te trappen. Ze krijgt in Invasion echter niet alleen te maken de organisatie van de sympathiek Illusive Man, ook ongedierte dat door de Omega 4 Relay is gekropen probeert Omega met de grond gelijk te maken. Daarnaast is het aan de altijd gezellige Aria om de verschillende criminele organisaties op Omega weer onder controle te krijgen en hen samen te laten strijden tegen zij die denken dat Omega overgenomen kan worden (en er waarschijnlijk achter gaan komen dat ze het helemaal mis hebben).

Renegade Aria

En met een verhaal rondom Omega zou je denken dat de excentrieke Aria wat verder uitgediept wordt, maar mooi niet. Het verhaal wordt vertelt zoals Aria het waarschijnlijk zelf zou doen. Zoetsappige details over het verleden? Nope. Een erge gebeurtenis waar je een traantje bij wegpikt? Dacht het even niet. Aria is hard, bot en het maakt haar geen bal uit hoeveel mensen ze kapot moet maken om Omega weer in eigen handen te krijgen. Aria heeft geen tijd voor stom gelul en andere emoties dan woede. En juist dat maakt haar zo’n leuk personage. Don’t fuck with Aria, zoals ze zelf zou zeggen. Het is dan ook zonde is dat je na het uitlezen van de comic geen idee hebt hoe het met Omega afloopt; Mass Effect: Invasion is een introductie op de Mass Effect 3-DLC Omega en vertelt daardoor maar het halve verhaal. Wil je weten hoe het met Aria afloopt, dan moet je de Omega-DLC voor Mass Effect 3 aanschaffen.

Mass Effect Invasion 1

Herkenbaar

Bij het lezen van de eerste bladzijde van Mass Effect: Invasion is duidelijk dat Omar Francia het tekenen nog niet verleerd is. Vooral in actievolle tekeningen die een hele pagina vullen is Francia een absolute pro. Bovendien krijgen de Mass Effect-comics het keer op keer voor elkaar om – zonder overdreven veel herkenbare elementen in de richting van de lezers te gooien – als echt onderdeel van het universum aan te voelen. In Invasion is dit niet anders en de comic is wat betreft tekenwerk dus absoluut geslaagd.

Net zoals de Redemption– en Evolution-bundel van Mass Effect bevat ook Invasion een voorheen lastig te krijgen digitale comic als kleine extra. In het geval van Invasion is dit Mass Effect: Conviction, de korte comic rondom steroïdejunk James Vega. Dit korte verhaal rond Vega speelt zich niet lang voor het begin van de derde game af. Heel veel toegevoegde waarde voor het universum heeft de comic niet, daar vult het een veel te klein gat voor in, maar voor de fans is het altijd leuk een voorheen digitale comic op papier in de collectie te hebben.

Heel veel unieker dan een Mass Effect: Redemption of een Mass Effect: Evolution is Mass Effect: Invasion eigenlijk niet, maar het lezen van een verhaal over een Asari die het allemaal niets kan schelen is ontzettend verfrissend. Aria verdiende meer aandacht, heeft dit in Invasion gekregen en we zien precies de Aria waar we van houden. De enige valkuil waar ook deze comic – net als Redemption – weer invalt, is het feit dat het té expliciet aansluiting zoekt met de games. Zo expliciet dat we uiteindelijk maar de helft van het verhaal krijgen. De rest moet je aan de hand van extra content voor Mass Effect 3 ervaren. Het is een interessant cross-media-experiment, maar zo’n groot deel van het verhaal weglaten gaat wel heel erg ver. Redemption vulde ook enkel een gat in het Mass Effect 2-verhaal op, maar daar hoefde je niet nog eens €15 aan extra content voor op te hoesten om het vervolg te zien, iets dat je wel moet doen als je wilt weten hoe het verhaal van Mass Effect: Invasion afloopt.

Mass Effect: Invasion

3.5

3.5/5