Resistance Comic

Resistance (Comic) review

Jordan Adam Shepherd, Joseph Capelli en de broertjes Grayson zijn allemaal personages die in de verschillende Resistance-titels hun opwachting hebben gemaakt. Speelbaar waren ze niet allemaal, maar uiteindelijk speelde ieder een rol in het universum waar de Chimera de baas zijn. In de Graphic Novel van Resistance wordt elk van deze personages nog een extra keer in het daglicht gezet en wordt hun verleden verkend.

Resistance is onderverdeeld in drie verschillende delen, ieder met een eigen verhaal. Het eerste, en veruit kortste, deel van de comic draait om Jordan Adam Shepherd en vertelt ons iets meer over de achtergrond van de man die uiteindelijk Daedalus, de grote vijand in Resistance 2, zou worden. Het tweede, en langste, deel van de comic richt zich volledig op Joseph Capelli. Capelli voert samen met het allereerste Sentinel Team ‘Alpha Team’ de missie Maiden Voyage of the Sentinels uit, waarin het team van Capelli een fission bomb van de Chimera moet zien te stelen bij Fort Anchorage. In het derde en laatste deel van de comic wordt ingegaan op James Grayson en zijn broer Johnny. Dit laatste verhaal dient als directe proloog op het PlayStation Portable-spel Resistance: Retribution.

Weinig samenhang met elkaar, wel met de Resistance-games

De drie verhalen op zich passen goed binnen het Resistance-universum en voorzien fans van interessante informatie rondom de personages die ze in de games al meerdere malen tegen het lijf liepen; Shepherd krijgt wat meer ‘substantie’, Capelli krijgt een veel uitgebreider en gedetailleerder verleden en het verhaal rond de Graysons laat zien wat er voor het begin van Resistance: Retribution precies is gebeurd. Het feit dat het drie verhalen over compleet andere personages zijn, brengt echter ook meteen een van de nadelige aspecten van de comic naar boven: er mist samenhang. De verhalen op zich zijn vrij interessant, vooral het stuk over Shepherd is, hoe kort het ook is, erg interessant, maar ze haken op geen enkele manier op elkaar in, waardoor samenhang in Resistance behoorlijk ver te zoeken is.

Ondanks deze missende samenhang leest het geheel wel prima weg. Elk verhaal is duidelijk en helder geschreven en zal de fans van het universum zeker weten te boeien. Vooral het feit dat de verhalen onbekende achtergronden verkennen zorgt ervoor dat de verhalen hun plek in het Resistance-universum snel gevonden hebben. Dat het derde en laatste verhaal bijna direct aansluit op het PlayStation Portable-spel Resistance: Retribution is daarbovenop nog eens een leuke bonus.

Resistance Comic 1

Een bijzonder aspect van de comic is dat de drie verhalen ieder hun eigen stijl hebben meegekregen. Zowel kleurgebruik als de manier waarop het verhaal getekend is, is per verhaal anders, waardoor de drie delen prima te onderscheiden zijn. Het levert bovendien wat meer variatie op, waardoor ook de stijl de gehele comic interessant blijft. Het is echter niet zo dat elk van de stijlen even geslaagd is. Bij het verhaal van Shepherd missen we af en toe wat extra details, al maakt dat verhaal het goed door enkele tekeningen die Resistance ademen. Het verhaal van de Grayson-familie heeft een stijl die niet veel Resisantance-fans zal aanspreken. Deze laatste tekenstijl bevat namelijk ontzettend weinig details en neemt qua kleurgebruik ook behoorlijk veel afstand van hetgeen wat we binnen het Resitance-universum gewend zijn. De tekenstijl bij het verhaal van Capelli bewandelt dan weer wel het juist pad; meer details en stukken die zeker als Resistance aanvoelen.

Resistance doet aan een kant best veel goed, maar aan de andere kant kunnen we bij die goede elementen weer kanttekeningen zetten. De verhalen passen prima binnen het bekende Resistance-universum en geven een aantal bekende personages wat extra achtergrond mee, maar door deze opsplitsing van verhalen mist de comic als geheel flink wat samenhang. De tekenstijlen zijn ook enigszins als merkwaardig te bestempelen. Waar het verhaal rondom Sheperd hier en daar wat goed weet te doen, doet de tekenstijl in het derde verhaal, waarin meer wordt verteld over de Grayson-familie, dit weer niet, door een gebrek aan details en een stijl die flink wat afstand neemt van hetgeen wat we bijvoorbeeld in de games zien. Het verhaal rondom Capelli maakt echter veel goed, met een stijl die beter aansluit op het Resistance-universum en ook echte Resistance-momentjes bevat.

Resistance (comic)

3

3.0/5